top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverBrightcube

U heeft een nieuwe medewerker aangeworven? Proficiat!

En nu hem of haar aan boord houden!


In de aanwerving werd veel tijd gestoken, maar hier stopt het niet bij. Een goede onboarding van nieuwe medewerkers bespaart je op termijn ook tijd. Want 30% van de nieuwe medewerkers die niet op de goede manier werden welkom geheten en begeleid, vertrekken!


Onboarding is tijd vrijmaken voor de nieuwe medewerker, zodat deze kan integreren in de bedrijfscultuur. Onboarding zorgt voor gemotiveerde en betrokken medewerkers die snel ingewerkt zijn en zo bijdragen tot een positieve bedrijfscultuur en teamgeest.


4 factoren zullen een succes van uw onboarding maken:


1. Compliance – Wat zijn de basisregels waar iedereen zich aan dient te houden?

Wettelijke regels, maar ook wat je moet doen als je ziek bent, hoe vraag je vakantie aan? Wat zijn de normen en waarden van het bedrijf?

2. Clarification – Wat is de rol van de nieuwe medewerker?

Wat wordt er van hem of haar verwacht? Welke persoonlijke doelen dient hij te halen? En wat mag hij of zij van de organisatie verwachten?


3. Culture – Wat is de cultuur van het bedrijf? Wat is de cultuur onder de medewerkers, wat doet men tijdens de lunch, zijn er activiteiten na de werkuren?


4. Connection – Zorg dat de nieuwe werknemer de sociale structuur van de organisatie kent en er zich ook mee verbonden gaat voelen.


De eerste dagen wordt de medewerker overspoeld door informatie, moet hij of zij namen & gezichten onthouden, nieuwe regels toepassen,…. Stel een mentor aan die de nieuwe medewerker gaat begeleiden en die de vele vragen kan beantwoorden. Op deze manier zal de medewerker ook snel in het nieuwe team worden opgenomen.


Zit je zelf nog met vragen aangaande onboarding of andere HR-gerelateerde topics? Maak dan vrijblijvend een afspraak met onze HRM Specialist.

https://www.brightcube.be/kmo-oplossing



64 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page